Dit zijn de beste alternatieven voor zout

Te veel zout in de voeding kan schadelijk zijn voor de gezondheid. Maar er zijn alternatieven - waarschijnlijk meer dan de meeste mensen denken.

Sommige gerechten smaken flauw zonder zout. We gebruiken het niet alleen vanwege de zoute smaak, het brengt ook de smaak van veel gerechten beter naar voren. Dit is waarschijnlijk een van de redenen waarom er te veel van op het bord terechtkomt. 

Deze overmatige consumptie kan schadelijk zijn voor de gezondheid, en vooral het risico op hoge bloeddruk, hartaanvallen en beroertes verhogen. Er zijn tal van alternatieven waarmee de consumptie van zout kan worden verminderd - en het eten smaakt nog steeds heerlijk.


Knoflook 


De preiplant is een uitstekende zoutvervanger. Het past niet bij alle gerechten, maar bij bijna alles wat met de mediterrane keuken te maken heeft. Knoflook is ook heerlijk in marinades, allerlei salades, soepen of stoofschotels. En het is ook nog eens gezond, vers of in poedervorm. Het verlaagt de bloeddruk en zou het immuunsysteem versterken.


Citroensap of schil 

De zuurgraad van de citroen kan de smaak van gerechten op dezelfde manier als zout onderstrepen en naar voren brengen. De schil, de fijne reepjes van de schaal, voegen een fruitige toets toe. Dit smaakt bijzonder goed bij salades, gekookte groenten en marinades, maar ook bij vis en vlees. Biologische citroenen zijn echter een must bij het gebruik van de schil.


Vers gemalen zwarte peper 


Zout en peper zijn het ultieme kruidenduo, maar als je het zout wilt verminderen, probeer dan gewoon het pepergehalte te verhogen. Dit past goed bij soepen, gegrilde gerechten en pasta's.


Dille 

De frisse, sterke smaak van dille kan er ook voor zorgen dat je het zout vergeet. Het werkt vooral goed bij visgerechten, aardappelen en komkommers. Het smaakt perfect 
in combinatie met citroensap.


Gedroogde uien of uienpoeder 

Droog geeft de ui een sterke smaak en een beetje zoetheid aan de gerechten. Dat past goed bij bijna alle hartige gerechten.

Voedingsgist 

Voedingsgist, d.w.z. gedeactiveerde gist in vlok- of poedervorm, is vooral populair in de veganistische keuken. Het is een zeer goede zoutvervanger in bijna alle gerechten (past ook goed bij vlees!) En bevat veel gezonde B-vitamines. Het is verkrijgbaar in goed gevulde natuurvoedingswinkels.

Balsamico azijn 

De Italiaanse azijnspecialiteit geeft smaak en zoetheid aan gerechten. Het smaakt even goed bij salades, soepen, vis of vlees. Een goed alternatief voor balsamicoazijn is ook een fruitige appelciderazijn.

Paprika poeder 

Ook hier geldt het smaakprincipe: de kruidigheid, warmte en zoetheid van de paprika kunnen in ieder geval een deel van het zout vervangen. Dit werkt vooral bij vleesgerechten.

Gearomatiseerde oliŽn 

Afhankelijk van je smaakvoorkeuren kun je hier chili-olie of truffelolie proberen. Het intense - maar eigenlijk altijd kunstmatig geproduceerde - truffelaroma is bijzonder geschikt als zoutvervanger voor pasta, pizza, groenten en aardappelen.

Rozemarijn, salie en dragon 

Verhoog simpelweg de hoeveelheid rozemarijn en je hebt veel minder zout nodig voor groente, vis, vlees of soepen. Je kunt dit ook proberen met salie en dragon. De combinatie van deze kruiden heeft het grootste potentieel en dient ook het beste de individuele smaak.

Gember 

Voor een vleugje AziŽ: de complexe scherpte en zoetheid van gember is ideaal als zoutvervanger voor vlees, vis, marinades en soepen.

Sojasaus 

De Aziatische kruidenklassieker werkt goed als zoutvervanger in vrijwel alle gerechten. Er zijn echter aanzienlijke kwaliteitsverschillen, vooral als het gaat om het glutamaat- en zoutgehalte in de saus zelf. Een ander alternatief voor sojasaus zijn de zogenaamde kokosamino's, ook een zoete en zoute pikante saus gemaakt van het sap van de kokospalm, die steeds populairder wordt.

Koriander 

Koriander is niet naar ieders smaak. Maar het sterke, citroenachtige aroma is een goede zoutvervanger in sauzen, soepen en vooral curries.

Chili 

Als je van pittigheid houdt, moet je het aandeel chili naar wens verhogen en zal je het zout nauwelijks missen.

Kaneel 

Naast zijn zoetheid en smaak heeft kaneel ook een peperige kruidigheid, die goed past bij gevogelte, bonen en linzen.

Zoals je ziet: er zijn genoeg alternatieven voor zout. Vooral in de combinatie van verschillende zoutalternatieven zijn er veel interessante smaakervaringen waar het gehemelte graag aan zal wennen. Op internet staan ??al heel wat recepten op het gebied van zoutarm of zoutvrij koken die zich op de gebruikelijke portalen hebben bewezen.


 

 

 B1&BB1