Tips voor een gezonde slaap bij kinderen
Net als bij volwassenen, zijn er verschillende soorten slaap bij kinderen. Sommigen tellen tot de ochtendmorrie, anderen tot de vroege vogels. Het is daarom raadzaam om de slaaptijden aan te passen aan het individuele slaapgedrag van het kind. Maar dit is niet altijd zo gemakkelijk, vooral niet bij schoolkinderen. De vroege start van school dicteert al de tijd om op te staan. Bovendien vinden sommige kinderen het moeilijk om te ontsnappen aan de stress en spanningen van de dag. Dit kan leiden tot problemen bij het inslapen. Houd rekening met onze tips voor een gezonde slaap, zodat het in de eerste plaats niet zo ver komt.

Tips voor een gezonde slaap

  • Door in de frisse lucht te sporten, kan uw kind overdag echt lekker doorwerken. Maar mentale stimulatie is ook belangrijk. Speel bijvoorbeeld een spelletje geheugen met uw kind. Door de fysieke en mentale activiteit wordt uw kind moe, waardoor het gemakkelijker in slaap valt.
  • Zorg ervoor dat uw kind een uitgebalanceerd dieet heeft. Er moet voldoende verse groenten en fruit op het menu staan.
  • Drankjes met cafe´ne werken stimulerend en kunnen slaapstoornissen veroorzaken. Geef uw kind water, ongezoete thee of fruitsapspritzers in plaats van cola en ijsthee.
  • Een regelmatige slaap-waakcyclus bevordert een gezonde slaap. U moet er daarom voor zorgen dat u op tijd naar bed gaat en opstaat (met enkele uitzonderingen ook in het weekend).
  • Uw kind zal worden aangemoedigd om wild rond te rennen, tv te kijken en videogames te spelen voordat ze naar bed gaan. Dit maakt het moeilijk om in slaap te vallen. Zorg ervoor dat de dag rustig eindigt.
  • In slaap vallen rituelen zijn niet alleen belangrijk voor baby's. Hierdoor vinden ook basisschoolkinderen een goede nachtrust. Je kindje kan ontspannen in slaap vallen door aan het eind een boek te lezen of een knuffel te nemen.
  • Geef uw kind het gevoel van geborgenheid en geborgenheid. Geef uw kind gedurende de dag de kans om met u te praten over angsten, zorgen en ervaringen.
  • De juiste slaapomgeving bevordert ook een gezonde slaap. Onder andere met een donkere en rustige slaapkamer, een kamertemperatuur van 16 tot 18 ░ Celsius en zorg je ervoor dat je kindje 's nachts lekker kan slapen.