Stimuleer de stofwisseling
zo werkt het!
Onze stofwisseling en ons gewicht zijn nauw met elkaar verbonden: als u een actieve stofwisseling heeft, kunt u gemakkelijker afvallen. Hoe actief de stofwisseling is, hangt af van verschillende factoren. Leeftijd, geslacht en voeding spelen allemaal een rol. Gelukkig is er echter veel dat kan worden gedaan om een ​​trage stofwisseling op gang te krijgen. We laten zien hoe u uw stofwisseling effectief kunt stimuleren.

De basale stofwisseling

De stofwisseling - ook wel metabolisme genoemd - omvat alle biochemische processen die plaatsvinden in onze lichaamscellen. Dit omvat zowel de opname, het transport en de omzetting van stoffen als het vrijkomen van metabolische eindproducten. De stofwisseling zorgt er zo voor dat onze lichaamsfuncties draaiende blijven, dat we lichaamssubstantie kunnen opbouwen en dat ons lichaam van energie wordt voorzien.

De basale stofwisseling is een belangrijke parameter in verband met de stofwisseling. Dit moet worden begrepen als de hoeveelheid energie die het lichaam in rust verbruikt. Naast volledige lichamelijke rust zijn onverschilligheidstemperatuur (28 graden) en een lege maag verdere voorwaarden voor het bepalen van de basale stofwisseling.

Deze factoren zijn van invloed op de stofwisseling en het gewicht

Onze stofwisseling heeft een grote invloed op ons lichaamsgewicht. Mensen met een trage stofwisseling komen gemakkelijker aan en hebben problemen met afvallen. Als de stofwisseling daarentegen extreem actief is, zijn de getroffenen vaak erg dun en moeilijk om aan te komen.

Er kunnen verschillende oorzaken zijn achter een trage stofwisseling. Leeftijd speelt bijvoorbeeld een belangrijke rol. Jongere mensen hebben doorgaans een snellere stofwisseling dan ouderen. Het geslacht heeft ook een impact: aangezien mannen over het algemeen meer spiermassa hebben dan vrouwen, verbranden ze meer energie.

Naast leeftijd kunnen verschillende andere factoren een negatief effect hebben op de stofwisseling. Dit omvat een ongezonde levensstijl met een suikerrijk dieet, diŽten en vasten, en te weinig lichaamsbeweging.

Bepaalde ziekten zoals hypothyreoÔdie kunnen echter ook leiden tot een vertraagd metabolisme.

Verhoog uw metabolisme

Gelukkig zijn er een paar tips en trucs die je kunt gebruiken om je metabolisme een boost te geven. Het belangrijkste is dat u uw vetverbranding op gang brengt - dit werkt het beste door te sporten.

Maar ook een gezonde voeding en de keuze van de juiste voeding zijn belangrijk. We hebben de beste opties en huismiddeltjes voor je samengesteld om je metabolisme te stimuleren.

1. Eet kleine porties

Om uw stofwisseling te versnellen, is het raadzaam om grote, zware maaltijden te vermijden. Het is echter ook niet aan te raden om te weinig calorieŽn binnen te krijgen, zoals vaak het geval is bij een dieet. Dan kan het gebeuren dat het lichaam overschakelt naar de hongermodus en probeert zoveel mogelijk vet op te slaan. Eet liever de hele dag door kleine porties.

2. Het juiste voedsel

Kleine - of iets grotere - gezonde tussendoortjes kun je het beste bij de hoofdmaaltijden gebruiken. Fruit, groenten en salades zijn bijvoorbeeld heel geschikt. Zaden en ongebrande en ongezouten noten worden ook aanbevolen. Bij noten moet u echter op het hoge caloriegehalte letten. Je kunt ook gierst en quinoa zonder aarzelen gebruiken.

3. Drink water voor het ontbijt

Drink voor het ontbijt een glas water met een scheutje citroen- of appelciderazijn. Als alternatief wordt een hete gemberthee aanbevolen. Over het algemeen moet u ervoor zorgen dat u minstens twee tot drie liter per dag drinkt.

4. Vezelrijk dieet

Eet een vezelrijk dieet! Gebruik vooral oplosbare vezels. Deze kunnen grotere hoeveelheden water binden en opzwellen in de darm. Oplosbare vezels bevatten pectine, dat voornamelijk in fruit wordt aangetroffen.

5. Voedingsmiddelen rijk aan voedingsstoffen

Eet indien mogelijk alleen voedingsmiddelen met een hoge nutriŽntendichtheid. Dit zijn producten die minder calorieŽn en meer voedingsstoffen bevatten dan andere voedingsmiddelen. Naast fruit en groenten worden granen, peulvruchten en magere vlees of magere vis aanbevolen.

6. Eet voldoende vitamine C.

Zorg ervoor dat u uw lichaam van voldoende vitamine C voorziet. Het is het beste om gedurende de dag fruit te eten dat rijk is aan vitamine C, zoals acerolakersen, appels, aardbeien, kiwi's, sinaasappels of citroenen. Groenten zoals broccoli, paprika of spinazie worden ook aanbevolen.

7. Stimuleer de stofwisseling: Sport helpt!

Oefening is misschien wel de beste manier om uw stofwisseling op gang te krijgen. Omdat sporten niet alleen energie verbrandt, maar ook spieren opbouwt. Dit verhoogt de basale stofwisseling, omdat spieren in rust meer energie verbruiken dan andere weefsels.

Krachttraining stimuleert de stofwisseling

Om spieren op te bouwen, zou u idealiter regelmatig lichte versterkende oefeningen moeten doen. Op deze manier kunt u enerzijds probleemgebieden zoals buik, benen of billen versterken en anderzijds uw stofwisseling heerlijk stimuleren. Kies gewoon een geschikte training in onze fitnesssectie!

Duurtraining verbrandt calorieŽn

Als je liever aan duurtraining doet dan aan krachttraining, kun je op deze manier ook je metabolisme een boost geven. Ga bijvoorbeeld joggen, fietsen of zwemmen. Als je jezelf echt uitgeput hebt, blijft de stofwisseling na het einde van de training nog even op peil en vallen de kilo's weg!

Beweging in het dagelijks leven

Het is ook nuttig om meer beweging in het dagelijks leven te integreren: doe dus zonder roltrappen en dergelijke en leg kleine afstanden te voet af in plaats van met de auto. Een kleine beweging kan ook op kantoor worden opgevangen. Bezoek uw collega persoonlijk op kantoor in plaats van een e-mail te schrijven. Of gebruik de lunchpauze voor een lange wandeling.