Hoeveel lichaamsvet is normaal?
Het lichaamsvetpercentage geeft aan welk percentage van het lichaam uit vet bestaat. Als het percentage te hoog is, kan dit het risico op hart- en vaatziekten zoals aderverkalking vergroten. In dat geval moet het lichaamsvet worden verminderd - idealiter door een caloriearm dieet en voldoende lichaamsbeweging. We laten zien hoe u uw lichaamsvet kunt meten en geven u waardevolle tips om uw lichaamsvetpercentage te verlagen. In onze lichaamsvettabel kun je ook zien welke waarden in het normale bereik liggen en welke waarden te hoog.

Lichaamsvetpercentage en BMI

De BMI (body mass index) relateert ons lichaamsgewicht en lengte aan elkaar. Het geeft een ruwe indicatie of we normaal, onder- of overgewicht hebben. We krijgen echter geen informatie over de samenstelling van het lichaamsgewicht van de BMI.

Deze informatie wordt geleverd door het percentage lichaamsvet. Het geeft aan welk percentage van het lichaamsgewicht uit vet bestaat. De figuur zegt niet per se iets over het percentage lichaamsvet: zelfs slanke mensen kunnen te veel lichaamsvet hebben. Omdat vetophopingen van buitenaf niet altijd zichtbaar zijn, wordt vet soms ook opgeslagen in de binnenste lichaamsholten.

Structureel vet en bewaarvet

Het lichaamsvetpercentage geeft op zichzelf geen informatie over de verhouding tussen verschillende soorten vet in het lichaam. Er zijn hier echter cruciale verschillen. Structureel vet is bijvoorbeeld belangrijk voor ons omdat het organen en gewrichten beschermt tegen overmatige druk.

Opslagvet daarentegen kan schadelijk zijn voor onze gezondheid - tenminste als we er te veel van hebben. Het hoopt zich op in het onderhuidse weefsel - vooral op de buik, dijen en billen. In tijden van honger worden deze vetreserves als eerste door het lichaam aangesproken. Ze stellen mensen in staat om tot 40 dagen zonder voedsel te overleven.

Over het algemeen mag het lichaamsvetpercentage niet te hoog en niet te laag zijn. Te veel vet is slecht voor je gezondheid, maar te weinig ook. Want als het lichaamsvetpercentage zo laag is dat de structurele vetreserves moeten worden aangevallen, kan het lichaam niet meer goed functioneren. Dit is het geval bij mannen met een lichaamsvetpercentage onder de zes procent en bij vrouwen onder de twaalf procent.

Risico voor het cardiovasculaire systeem

Als het percentage lichaamsvet te hoog is, kan dit een negatieve invloed hebben op onze gezondheid. Omdat een te hoog lichaamsvetpercentage meestal wordt geassocieerd met een toename van het vetgehalte in het bloed en de bloeddruk. Dit verhoogt het risico op hart- en vaatziekten zoals aderverkalking en een beroerte of hartaanval. De ontwikkeling van diabetes mellitus kan ook worden bevorderd door een verhoogd percentage lichaamsvet.

Maar lichaamsvet is niet alleen lichaamsvet: terwijl kleine kussentjes op de dijen en billen het risico op hart- en vaatziekten slechts licht verhogen, is te veel vet op de buik gevaarlijk. Omdat hier veel vaatbeschadigende stoffen worden geproduceerd, die de kans op hart- en vaatziekten aanzienlijk vergroten.

Verminder overtollig lichaamsvet

Om lichaamsvet op de lange termijn te verminderen, zijn bliksemdiŽten de verkeerde manier om te gaan. Een gunstig resultaat kan alleen worden bereikt door een grondige verandering in levensstijl. Naast een gezond, vetarm dieet is vooral veel beweging belangrijk.

Als u niet alleen te dik bent, maar ook te zwaar bent, moet u uw dieet aanpassen zodat u minder calorieŽn binnenkrijgt dan u verbruikt. De beste manier om dit te doen, is door gezond voedsel te gebruiken, zoals groenten, fruit en volkorenproducten. Aan de andere kant moet je zoete en vette voedingsmiddelen zoveel mogelijk vermijden.

Een verandering in het dieet alleen is echter niet voldoende om het percentage lichaamsvet te verminderen. Het is belangrijk dat u ook aan sport doet. Duursporten zoals joggen, wandelen, zwemmen of fietsen zijn zeer geschikt. In het ideale geval oefent u drie tot vier keer per week minstens 30 minuten.

Degenen die slank zijn en toch een verhoogd percentage lichaamsvet hebben, zouden ook meer moeten sporten. Naast duursporten is met name regelmatige krachttraining aan te bevelen, waardoor gericht spieren kunnen worden opgebouwd.